CORIOLÀ
Después de mucho mirarme críticas no me lo he pensado más y he comprado entradas para antes de que se termine la función. Sólo estará este fin de semana en el Teatre LLiure de Montjuic y se acabó. No más. Teníamos que aprovechar.
A ver que tal
After looking at a lot of reviews, I haven’t hesitated buying the ticket before the show reaches its end. It will only last this weekend in Teatre LLiure in Montjuich and it’s over. Finished. I had to see it.
Let’s see
inés

Àlex Rigola torna al Teatre Lliure amb un Shakespeare sota el braç, disposat a fer-nos reflexionar sobre les polítiques i les formes de poder. “Vivim un moment realment tens. Sabem que alguna cosa falla, hi ha alguna cosa que ens fa estar descontents amb el sistema democràtic. Jo no sóc qui per dir què és, però ho hem de posar sobre la taula, s’ha de debatre”, diu el director. Un debat que a Coriolà es planteja a través d’una pregunta espinosa: qui ha de poder votar? “Escollir la persona que ens ha de governar és una responsabilitat. N’hi ha prou amb ser major d’edat? O hauríem de passar un mínim test de lògica, per exemple? Són importants els coneixements?”. Preguntes que Rigola deixa sense resposta però que no paren de ballar-li al cap: “Quan fan una enquesta i resulta que, si es presentés a unes eleccions, Belén Esteban aconseguiria un escó al Congrés, et preguntes si tothom està capacitat per marcar el nostre futur amb el seu vot. On és el límit? Qui el decideix?” Ara com ara sembla que el límit l’imposen els mercats, com ha passat a Itàlia. La situació al país de la bota subratlla la vigència de Shakespeare: “El que succeeix a Coriolà està passant en aquests moments. Avui dia no tenim la figura del coronel, però tenim la d’un economista com Mario Monti que governa tot un país sense que ningú l’hagi escollit. La dictadura militar es converteix en dictadura econòmica”. I això connecta amb el debat sobre qui ha de tenir dret a vot: “Berlusconi era un polític que mentia i que feia el que li donava la gana, gràcies al control sobre els mitjans de comunicació. Però era el governant que el poble havia triat! I de cop i volta, Europa el fa fora i en el seu lloc hi posa algú que no ha sortit de les urnes. El missatge és que el poble és un xitxarel·lo, que no ha sabut escollir i s’ha deixat governar per algú que l’estava portant al desastre econòmic”.
Parlant de crisi i de retallades, Rigola s’autoimposa les tisores. El text de Shakespeare, d’unes tres hores, el deixa en poc més d’hora i vint. I dels 24 personatges que apareixen a l’original, només en sobreviuen vuit. “Hi havia una voluntat artística però també ètica, pel moment que vivim. No entenc, per exemple, els muntatges amb figurants. El paio que aguanta una llança o mou un moble. No hi ha diners per això. O no n’hi hauria d’haver”, diu Rigola. El repartiment l’encapçala el seu actor fetitxe, Joan Carreras, envoltat d’habituals com Alícia PérezSanti Ricart oMarc Rodríguez. “M’agrada treballar amb actors amb qui ja he treballat abans, perquè la manera de comunicar-nos és molt més ràpida. A la sala d’assaig m’hi he de sentir molt a gust. Quan jugues sense xarxa necessites complicitat absoluta per part de tothom”, argumenta l’home de negre. 
Amb Coriolà, Rigola segueix el camí encetat als seus últims muntatges (Tragèdia,Havanera), en què el sentit de l’estètica tenia un paper cabdal, creant imatges suggeridores i d’una gran potència visual. “M’interessen les arts plàstiques, perquè al darrere sempre hi ha un missatge. Intento incorporar-les, que des de l’espai escènic s’acabi generant pensament”, explica. Per això eleva l’escenografia (Max Glaenzel) a la categoria d’obra d’art: “Ens hem inspirat en una instal·lació de l’artista britànic Martin Creed i n’hem fet la nostra pròpia versió, gairebé com si l’espai escènic pogués ser independent de l’espectacle, com si pogués tenir vida per si sol”. Un espai negre, sobri, dominat per una paraula enorme sobre un panell giratori. La paraula? Democràcia.



Butxaca
Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s